29-05-15

trein versus auto

trein duurder dan auto?

 

Andreas Tirez (zie DM van deze vrijdag)  is niet voor niets kernlid van de denktank Liberales: zijn pleidooi voor de auto is één hulde aan het individualisme al spreekt hij ook over een herbronnen van het carpoolen.

En hij vermeldt de milieuschade doch zonder daar een cijfer op te plakken, wellicht omdat die schade niet exact te berekenen valt. Maar allerlei onderzoek wijst uit dat de luchtkwaliteit in Vlaanderen erop achteruit gaat.

Tirez heeft het eveneens over de files maar niet over de economische en menselijke schade van de ongevallen. Ondanks enkele spectaculaire incidenten blijft de trein veruit het veiligste vervoersmiddel.

Voor mij is het duidelijk: liberale denkers wringen zich in allerlei bochten, zijn partieel blind om toch maar een overheidsdienst te kunnen ondermijnen.

En als het gaat over de NMBS worden ze daarbij zelfs hartstochtelijk geholpen door wilde stakingen die het prestige van zowel het syndicalisme als het openbaar vervoer een fatale slag kunnen toebrengen.

Ik geloof dat beide mogelijk zijn: een verbeterde NMBS met meer oog voor dienstverlening én meer carpoolen. Je hoeft het ene niet uit te spelen tegen het andere. En ijveren voor de afschaffing van de trein is op langere termijn waanzin, vooral om ecologische redenen.

 de haan 29 mei 2015

08:04 Gepost door staf de wilde | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

"Ik geloof dat beide mogelijk zijn: een verbeterde NMBS met meer oog voor dienstverlening én meer carpoolen. Je hoeft het ene niet uit te spelen tegen het andere. En ijveren voor de afschaffing van de trein is op langere termijn waanzin, vooral om ecologische redenen."

Inderdaad, in de wondere wereld van Andreas Tirez wordt de trein overbodig als er een kilometerheffing komt, omdat mensen dan meer gaan carpoolen. Alsof de auto nu zo goedkoop is en alsof mensen nu al niet carpoolen om kosten te drukken. De reden waarom mensen niet massaal carpoolen is deels cultureel en grotendeels ook praktisch (niet iedereen gaat op hetzelfde moment naar het werk of vertrekt op hetzelfde moment). Mensen gaan plots niet massaal gaan carpoolen als er een kilometerheffing wordt ingevoerd.
Als men al een kilometerheffing zou invoeren (waar ik eigenlijk tegen ben, want de taks op benzine of diesel is eigenlijk al een kilometerheffing) dan moet men net zorgen dat er een goed alternatief is via het openbaar vervoer (trein, bus, tram)
Ik ben het wel eens dat een aantal wantoestanden bij de spoorwegen aangepakt moeten worden (bv. te vlug staken, te hoge werkingskosten, ...) maar dat betekent nog niet dat men het kind met het badwater moet weggooien.
Een fileprobleem los je volgens mij niet op door mensen, die vaak geen alternatief hebben, een kilometerheffing te laten betalen. Ik geloof meer in stimuleren van werken dicht bij huis (thuiswerk, sattelietkantoren, ...), in het beperken van de bevolkingsgroei (want Vlaanderen is nu al één van de meest dichtbevolkte regio's ter wereld) en in een goed spoorwegnet. Net daarom, en ook vanuit ecologisch perspectief, is het belangrijk dat dat reizen met de trein voor iedereen betaalbaar blijft.

Gepost door: demos | 29-05-15

De commentaren zijn gesloten.