05-06-15

manipulatie en indoctrinatie

manipulatie

 

Het discriminatie-experiment dat door ‘Koppen’ werd uitgezonden , bewijst in feite alleen maar hoe manipuleerbaar we zijn, zeker als kind. Het doet me vandaag denken aan het nog beruchtere folterexperiment met stroomstoten: daaruit bleek dat men van de meeste mensen zelfs beulen kan maken.

Opvoeden is altijd manipuleren, ook de goede opvoeding, omdat men steeds hetzelfde moet herhalen. Een beter woord is wellicht indoctrinatie: het kind krijgt allerlei ingelepeld tot het dit zonder verder na te denken als een papegaai reproduceert. Deze indoctrinatie heb ik zelf ondervonden in mijn eigen jeugd op katholieke scholen en ik heb ze helaas moeten vaststellen in het even katholieke schooltje waar ik heb lesgegeven. De godsdienstleerkrachten zijn er meesters in en vaak hoorde ik mijn leerlingen zeggen tijdens discussies: ‘het mag niet van ons geloof’ of omgekeerd ‘het moet van ons geloof’. Dit gebeurde bij 16- tot 18-jarigen.

Wat betekent dat je de macht van indoctrinatie nooit mag onderschatten en er een tegengestelde positieve indoctrinatie zou moeten tegenover plaatsen: blijven herhalen dat men zelf moet nadenken, opzoeken en dan pas oordelen. Het spijt me dat ik het moet onderstrepen, maar elke vorm van opvoeding (zowel de positieve als de negatieve) komt uiteindelijk neer op stelselmatige herhaling.

Waaruit volgt dat ook wie tegen discriminatie is gekant, niet bang mag zijn om in herhaling te vallen: het is zelfs onze opdracht.

de haan 5 jun. 15

13:46 Gepost door staf de wilde | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.