15-07-15

fileleed

fileleed

 

Onze snelwegen slibben dicht en het woordje ‘snel’ is een klucht geworden. Danny Smagghe van de Automobilistenbond, een liberaal in hart en nieren, geeft als verklaring: ‘Onze wegen zijn niet aangepast en er zijn te weinig wegen’. Vrij vertaald: die kornuit wil heel Vlaanderen asfalteren en een nog grotere aanslag plegen op de natuur, de rust en de open ruimte.

Terwijl iedereen weet dat er gewoon te veel wagens en vrachtwagens rondrijden. Dit zou al kunnen verminderen door de bedrijfswagens aan te pakken maar daar wil de huidige regering – en vooral de NVA – niet aan. Het argument bij uitstek is dat de bedrijfswagen een deel van het loon vormt, hem afschaffen zou neerkomen op loonverlies.  Deze redenering valt in het water als men een ‘mobiliteitspremie’ invoert: dan kan de pendelaar beter kiezen hoe hij of zij op het werk geraakt. Voorwaarde is natuurlijk dat er zwaar wordt geïnvesteerd in ons openbaar vervoer en zoiets moet je van neoliberalen niet verwachten.

Het zelfde geldt voor het vrachtvervoer: een van de oplossingen ligt voor de hand. Maak opnieuw meer gebruik van de waterwegen. In mijn jeugd heb ik urenlang gekeken naar de keten van aken die over de Schelde schoven, vandaag zie je daar nog zelden een vrachtschip. Alweer vereist dit investeringen: de waterlopen moeten regelmatig uitgebaggerd worden, tussen de kaden en de bedrijven moet er een betere verbinding komen of de bedrijven moeten dichter bij de waterlopen worden ingeplant.

Dit levert allerlei voordelen op ook voor het milieu want een vrachtschip vervoert een grotere lading en is daardoor minder vervuilend dan een rij vrachtwagens. En het is veiliger.

We hebben met andere woorden een totale omslag in het denken nodig: koning Auto moet van zijn troon worden gestoten. De hamvraag: welke regering durft die omwenteling in te zetten?

de haan 15 jul. 15

08:54 Gepost door staf de wilde | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Commentaren

België is zeer dichtbevolkt, dus inderdaad: investeren in meer en betere wegen zoals Danny Smagghe voorstelt is zeker een deel van de oplossing, maar dit alleen is zeker niet zaligmakend. Daarnaast investeren in beter openbaar vervoer is natuurlijk ook nodig (het is niet het één of het ander) maar men mag openbaar vervoer toch niet zien als vervangmiddel voor de auto. Om diverse redenen blijft de auto voor veel mensen het beste en meest flexibele vervoersmiddel. (dat zal voor de meeste niet direct veranderen, ook niet als men meer zou investeren in openbaar vervoer)
Moeten automobilisten gestraft worden omdat ze met de auto naar het werk gaan? (ze betalen nu trouwens al veel belastingen hiervoor)
Verder vind ik ook wel dat het fiscaal voordeel voor bedrijfswagens moet afgebouwd worden, er zijn genoeg andere manieren om belastingen te verlagen.

Gepost door: demos | 15-07-15

De overheid speelt hierin een meer dan dubieuze rol. Bejaarden die gratis mochten reizen met het openbaar vervoer, worden plots voor schut gezet en dienen toch te betalen nadat ze enige tijd gratis werden bediend. Dit is gewoon contractbreuk. De winst primeert, de brave mens wordt gewoon uitgemolken, elke dag opnieuw op een of andere (in de ogen van de politiek creatieve...) manier. En toch blijven we maar stemmen voor dezelfde methodiek.

Gepost door: Peter H. | 16-07-15

De commentaren zijn gesloten.